باسمه تعالی
نوآوری قرآن کریم در موضوع عصمت پیامبران و مقایسه ی آن با تورات
چکیده :
قیام پیامبران برای اصلاح جامعه است و خدا مواد اصلاحی را به وسیله ی وحی به پیامبران
می فهماند و آنان آن را برای مردم بیان می کنند، زیرا اختلافاتی که از ناحیه ی فطرت در جامعه ی بشری روی می دهد، نمی گذارد که انسان به کمال لایقش برسد و در زندگانی اجتماعی به قصد اصلی نایل شود و بشر خود به خود نمی تواند آن را مرتفع سازد و فسادهایی را که از آن تولید شده اصلاح نماید، پس ناچار باید از راه دیگری غیر از طبیعت بشری اصلاح شود و آن جهت الهی است و نبوّت یک حالت الهی یا یک حالت غیبی است که بواسطه ی آن پیامبر معارفی را که رافع اختلافات و تناقضات زندگی است درک می کند و انسانهایی را که به خواب جهالت فرو رفته اند بیدار می سازد.
من ا... التّوفیق
زهرا خلفی ـ عضو هیأت علمی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
|
پیامبران معصوم و مصون از خطا و گناه هستند چون آنان به وسیله ی وحی مبعوث
می شوند و معارف دین به ایشان آموخته می شود، قطعاً باید وحی الهی را بدون کم و زیاد بفهمند و برای هدایت مردم و رساندن پیامهای خود ناچار باید رسالت خود را کامل و بدون خطا و غلط تبلیغ نمایند و وحی از هنگامی که شروع به نزول می کند تا هنگامی که به پیغمبر می رسد و به وسیله ی او به مردم تبلیغ می شود، از هر گونه تغییر و تبدیلی محفوظ و مصون است. عصمت پیامبر در تبلیغ رسالت بدون عصمت از معصیت تمام نمی شود زیرا اگر معصیّتی از پیغمبر سر زند و خودش از آن نهی کند، مردم قول و فعل او را متناقض شمرده و نزد خود خواهند گفت که : اگر این شخص از طرف خدا پیامبر است چرا گفتار و کردارش دلیل دو پیام متناقض است و دو مطلب متناقض
نمی تواند حق باشد، زیرا هر یک دیگری را باطل می کند و از این رو به سخنانش مطمئن نمی شوند. یهودیان و مسیحیان انبیاء را معصوم نمی دانند و گناهان بزرگی را به آنان نسبت می دهند. با
مقایسه ی قرآن مجید با تورات و انجیل مشخّص می گردد که قرآن پیامبران الهی را معصوم می داند و هرگز گناهی را به آنان نسبت نمی دهد.
:: موضوعات مرتبط:
مقالات ،
نوآوری قرآن کریم در موضوع عصمت پیامبران و مقایسه ی آن با تورات،
،
:: برچسبها:
نوآوری قرآن کریم در موضوع عصمت پیامبران و مقایسه ی آن با تورات,